Monday, July 13, 2009

mõtlesin, et räägiks natukene lõuna-aafrikast kui riigist ka, aga mitte pindalast ja pikimast jõest ei kavatse ma rääkida....
no populatsioon on 48 miljonit ja etnilistest gruppidest nii palju, et 80% on mustanahalisi, 9.2 % on valgeid, 8.9 % värvilisi(musta ja valge segu) ning 2.5% asiaate. Aga tekib küsimus kust need valged siia said? Omal ajal tulid siia inglased ja hollandlased, mõtlesid et oleks tore siin elada ja jäidki siia. Aastal 1948 tuli apartheid, see tähendas siis seda, et kõik oli valgete kontrolli all ja see nägi välja nõnda, et valgetel olid omad rannad, mustanahalistel omad. Kui mustanahaline sattuski valgete randa ootas teda karistus. Nii oli ka pargipinkidega, peale oli kirjutatud kas see pink on mustalnahalisele või valgele. Sealjuures õpetati mustanahlistele et valge inimene on automaatselt kaunis, rikas, intelligentne jne jne. Siis kunagi sai apartheid läbi(1994), tuli Nelson Mandela ja saabus õnneaeg. Muide kui mustanahalised valgetega võrdsustati kartsid valged, et nüüd tulevad mustad suurest vihast neid tapma ja lõid aknad laudadega kinni ning lukustasid end majadesse. Seda ei juhtunud, kõik elasid õnnelikult koos edasi ja nii ongi Lõuna-Aafrika ainus Aafrika riik kus iseseisvus tuli kodusõjata.(või midagi sellist) Aafrika mustanahalised said valimisõiguse alles aastal 1994,,,NONSENS!!!
Presidendiks on Jacob Zuma kellel hüüdnimeks Jay-Z.....
Ametlikke riigikeeli on 11,,,,,JAH TE EI KUULNUD VALESTI ja rõhutaksin sõna ametlikke,,seega neid keeli on siin väga palju, loen need nii nalja pärast ette ka: inglise, mis eriti kellegi esimeseks keeleks ei ole, seda osatakse nii muuseas, et kõigil hea suhelda oleks. afrikaani mida räägivad valged ja värvilised, ndebele, põhja ja lõuna sotho, swazi, tsonga, tswana, venda, zulu ja xhosa, neil on eestikeelsed nimed ka nagu SUULU ja KOOSA aga nood ei kõla nii ilusti.
värvilisest rääkides tuli mul meelde huvitavaid asju mida PAOl kuulsime. Osad värvilised on nii valged, et mina ei ütleks iial et nemad on värvilised, tihtipeale teab inimene ise mis rass tema on. Ja apartheidi ajal koheldi värvilisi paremini kui mustanahalisi sest neis oli ju valget verd ja valged ei tahtnud nendega nii karmid olla. Seega kui valgete valitsus tahtis teada, kes siis ikka valge ja kes väriviline oli pliiatsitest. See nägi välja nii et su juustesse lükati pliiats ja kui pead raputades see sulle pähe jäi olid värviline ja kui ei jäänud olid valge. Mulle tehti ka laagris pliiatsitesti ja tuli välja et olen värviline! Nii et võite ise arvata kui absurdne see tegelikult oli. Aga miks räägivad värvilised afrikaani keelt? Sest kuna neid oli õpetatud et valge on parim ja kuna neis voolas valgete verd üritasid nad ka võimalikult nende moodi olla ja nii võtsid omaks ka afrikaani keele.
Muide lõuna-aafrika vabariigi sees on väike riik Lesotho, sinna pean ma kunagi minema, aga kahtlen väga, et see mu vahetusaasta jooksul juhtub.
Üks asi mis on minu jaoks veel väga huvitav on see, et praegu kehtib siin selline asi nagu affirmative action või BEE(black economic empowerment) see tähendab siis seda, et mustanahalisi jälle kõrgemale viia tehti selline nali, et kui tööle kandideerid siis esimesena PEAVAD nad tööle võtma mustahalise naise, siis mustanahalise mehe, siis värvilise naise, siis värvilise mehe, siis valge naise ja siis valge mehe. Siinkohal ja see on ka ainus kord, tunnen ma siinsetele valgetele kaasa, minu arust on nii suhteliselt võimatu tööd leida, tihti ei loe isegi see kui sul on parem haridus, rohkem kogemust jne jne. Aga samas on see palju aidanud ja klassid siin riigis jaotuvad nii et väga vaesed on mustanahalised, keskklass on valged ja väga rikkad taaskord mustanahalised. Muidugi kui nähakse rikast mustanahalist ei mõtle keegi eriti sellele et oo küll ta on palju saavutanud ja kindlasti supertark, mõeldakse et ahah BEE.
Aga pole muret, kunagi tuleval aastal on võimalik läbi viia township exchange ehk siis elatakse kaks nädalat Mpumalanga provintsis PÄRIS TOWNSHIPIS, selles kavatsen kindlasti kaasa lüüa..
kes siis veel ei teadnus siis 2010 suvel toimuvad siin maailma meistrivõistlused jalgpallis ja need algavad umbes samal päeval kui mina siit lahkun =) life rulez...
see on esimene kord kui see üritus aset just aafrikas leiab
AIDS on siin väga levinud ja osad arvavad et neitsiga vahekorda astumine ravib aidsi....OKAY
hümn on viies keeles
pealinn on Pretoria(+Kaplinn ja Bloemfontein) ja suurim linn Johannesburg, rahaühik on RAND, ajavöönd on SAST, okei see oli väike nali....

muide see mentaliteet elab ikka inimeste peas edasi et valge on parem jne jne, hakkab küll välja surema aga ei ole seda veel täielikult teinud. Mina siia tulles arvasin et saan suure rassismi ja viha osaliseks aga ohhh ei. Kõik on nii sõbralikud, ma käisin täna noorte kirikus ja kui ma alguses tundsin end halvasti sest tundsin endal palju küsivaid pilke, siis poole tunni pärast oli osa saalist mind tervitamas käinud ja minul palju parem olla. igatahes peace/take care

ahjaa mul oligi õigus ja meie majas elab väga tihti mu õe Candice'i sõbranje Tessa, see teeb siis kokku 11 elanikku =) muide vanaisa nimi on pa ja vanaema on ma, need on muidugi hüüdnimed aga jah siiski..





2 comments: