Tuesday, April 27, 2010

am i miskien van goud gemake???????????

Üleöö avastasin ma enda jaoks Aafrika muusika, nimelt tõi õde koju sellise lauljanna nagu Lira plaadi (mina ei tea miks ta sellist inetut nime kasutab, ta päris nimi on Lerato mis on Lõuna-Aafrikas üsna populaarne nimi ja mis armastust tähendab). Ta viljeleb jazzi, mis on nii mahe ja mõnus. Mulle meeldivad eriti tema zulukeelsed laulud (zulu keel on klikkidega keel ja eriti mõnus on neid klikke laulus kuulata, nii ilus!) aga ta laulab inglise keeles ka. Igatahes ütlen teile kohe ära et tõmmake Lira – Ngiyazifela (ma ei tea mida see tähendab, ma küsisin oma zulu, swazi ja xhosa sõpradelt aga igaüks ütles erinevat asja seega ma jätan selle otsa lahtiseks) siis tõmmake veel laul Ixesha (see tähendab aeg) ja tõmmake Khet’omthandayo (see tähendab vali, keda armastad või kes sulle meeldib või midagi seesugust) ja väga ilus laul on ka Dumisa (tähendab ülista ja mul on tunne, et see laul räägib jumalast). Ja väga tähtis oleks ka mainida bändi The Parlotones, see on rokkbänd ja nad on siin ja ka ülemere kaunis populaarsed ja tegemist valgete lõuna-aafriklastega (ja nende kõige populaarsem laul hetkel on push me to the floor). Ja ma ei tea kui populaarne see Euroopas on, aga World Cupi auks tegid Akon ja Keri Hilson laulu Oh Africa, tõmmake siis too ka!

Üks asi mis siinseid mustanahalisi iseloomustab on protesteerimine, igal pool, iga kell! Väga populaarsed on siin minibuss taksod mida iga autojuht tervest hingest vihkab sest need taksod teevad uskumatuid asju ja neil kehitvad teedel omad reeglid. Ja kuigi nad on iseseisvad, reguleerivad ise pileti hinna ja kõik muu seesuguse on nad millegipärast ikkagi väga tihti innukad protesteerima ja siis nad ei sõida ja siis ei saa ükski laps kooli ja ükski isa tööle. Sama asi on rongidega, aga oleks ju tore kui nad vaid protesteerimise juurde jääksid, neile meeldib lausa laamendada (ma ei ole siinkohal rassistlik, lihtsalt räägin teile sulatõtt)! Ja iga hommik kui ma uudised enne kooli telekas tööle panen näen jälle kuidas minu lähedalasetsevas Langa townshipis rahutud a la 2 rongi maha põletasid, järgmine hommik põletati ära 12 liinibussi ja siin sellest mingit suurt asja ei tehta, mainitakse korra uudistes ja kõik. Hetkel protesteerivad prügikorjajad ja tänavad hakkavad vaikselt prügimägedeks muutuma. Ja nemad ikka entusiastlikult protesteerivad, ise samal ajal lauldes tantsides ja hüpeldes, seega kui prantslased on muidu väga kurikuulsad selle poolest siis ma usun et lõuna-aafriklased on neist peajagu üle. Muidugi võib selles vägivallatsemises süüdistada ka ajalugu (aka valgenahalisi lõuna-aafriklasi). Siinne üks kurvemaid sündmusi ajaloos on the Sharpeville massacre ehk siis Sharpeville’i veresaun mis võttis aset aastal 1960 kus politsei avas tule mustanahliste protesteerijate vastu, kes ei olnud vägivaldsed mitte mingit moodi, ühtegi relva neil ei olnud ja nad protesteerisid vaikselt kuna neid diskrimineeriti. Ja nõndamoodi lasid politseimehed 69 inimest maha, lihtsalt, tühja koha pealt, kõmmutasid surnuks.
Üks värdjamalikke asju mida aga aparteidi valitsus kunagi üldse toime saatis oli afrikaani keele viimine koolidesse. Tuletan meelde et afrikaani keelt räägivad siin ainult valged ja värvilised kes moodustavad 20% populatsioonist. Ja mustanahalised ehk siis 80% räägivad bantu keeli ja neil polnud afrikaani keelest õrnemat aimugi ja päevapealt otsustas valitsus, et davai, nüüdsest õpitakse koolis ajalugu, geograafiat matemaatikat jne afrikaani keeles. See on sama hea kui homsest hakataks eestis läti keeles õpetama. Arvata on et mustanahalised ei saanud tunnis muffigi aru ja kõik kukkusid eksamitest kolinal läbi, selle vastu ka protesteeriti ja lõpuks viidi õiglus jalule, aga kust nad sellise asja peale üldse tulid, mina ei tea????????????
Ma käisin nädalavahetusel oma klassiõe Faranaazi pool kes elab ka ühes pigem vaesemas linnaosas millel nimeks Lentegeur. Ta kodune keel on afrikaani keel ja ma avastasin endale suureks imestuseks et koolis ja ka väljaspool kooli on enamus mu sõpru need kelle kodune keel on afrikaani keel ja nii räägivad nad ju omavahel koguaeg afrikaani keeles ja mina seal vahel pean siis üles noppima millest jutt käib. Iseenesest on see päris naljakas sest koolis on 5 paralleeli ja 4 neist on inglise keel kodune keel seega peab ikka hoolikalt otsima neid afrikaani omi aga ju siis tõmbab mind kuidagi nende poole. See on jagunenud nõnda et nö rikkamad ja viisakamad ja mida veel värvilised tahavad uhked olla ja räägivad kodus inglise keelt ja siis vaadatakse nende poole alla kes afrikaani keelt räägivad sest see levib pigem vaesemates regioonides, aga mul on pohlad kes vaene ja kes mitte. Ühesõnaga Faranaazi juures pidin ma terve päev ainult afrikaani keelt kuulama ja ma avastasin et selle ühe päevagagi hakkasin palju rohkem aru saama. Teed kuidagi paremini sõnadel vahet jne. Ja kui endale öelda, et ma ei saa aru ma ei saa aru siis ei saagi. Ja seda ma tavaliselt ütlen, mõtlen endamisi et issand ma olen siin aasta elanud aga ikka midagi aru ei saa. Siis tuli aga mingi poiss minu juurde kes küsis kas ma saan aru afrikaani keelest ja ma ütlesin et saan jah natukene ja siis küsis et ÜHEKSA KUUGA JUBA SAAD ARU ENDA ARUST VÄ, ma läksin äksi täis ja ütlesin et saan jah, iseendas tegelikult kaheldes! Aga siis see poiss tahtis mind testida ja hakkas igasuguseid küsimusi mult küsima afrikaani keeles ja ma sain kõigest aru, thank you lord! Seega ma avastasin et kui endale öelda, et ma saan aru siis saadki! Irw, või oli see lihtsalt vedamine...kes teab? Igatahes Faranaazi pere on üks nendest pigem ustavatest moslemitest, kodust ta kunagi doekie’ta (nii kutsutakse siin pearätti) välja ei tule ja neil oli seinadel juppe koraanist ja Meka maal jne. Ja siis me läksime külla tema eks boyfriendi perele. Siin on kombeks kohe noores eas juba kõik peigmehed ja neiud koju tuua ja vanematele näidata sest kes teab, siin ka 14 aastased rasestuvad ja abielluvad. Igatahes kui lahku minnakse käiakse ikka nendel vanematel külas ja siis muljetatakse. Minu arvates on see hästi armas, ma mitme sõbrannaga juba niimoodi eks bf’ide kodudes käinud ja alati need endised ämmad räägivad et jaaaa tema on mulle nagu teine tütar! Igatahes see pere oli veel religioossem kui Faranaazi oma, ma pole teisi nii religioosseid moslemeid kohanudki, nad olid nii uhked oma religiooni üle ja mul oli au sellises majapidamises olla. Sõid ainult moslemiroogi ja ema vahtis telekat ja suitsetas samal ajal muretult vesipiipu ja nad lugesid mulle koraani ning jutustasid islamist. Eriti huvitav oli aga see, et sealne peretütar on abielus india moslemiga. Enamus LAVi indialastest (kes jagunevad hindudeks ja moslemiteks) elavad Durban’i nimelises linnas, kuhu muide Gauteng’i ja Free State’i provintsi vahetusõpilased eile reisile läksid!!!! Ma olin nii vihane et teisi kaasa ei võetud sest see on üks LAVi linnadest mis mind väga tõmbab, see asub India ookeani ääres ja on hästi indialik, sest nagu ma juba ütlesin enamus riigi indialastest elab seal. Ja kuna ta asub KwaZulu Natal’i provintsis siis on seal ka väga palju zulusid!!! Mis saaks veel lahedam olla aga olgu tulen ühel päeval tagasi ja lähen ise.....Igatahes ta näitas mulle pilte oma pulmadest, tal oli kaks erinevat tseremooniat sest india moslemid (Durbani moslemid) ja malaisia moslemid (nii kutsuvad end Kaplinna moslemid) on erinevad, malaisia moslemid rohkem nagu araabiamaade moslemid ja india moslemid rohkem nagu hindud. Seega ta rääkis et indialased abielluvad alati punases kleidis ja ta käed olid paksult kauneid henna maalinguid täis, nii ilus! Ja siis ta rääkis, et ämm peab peigmehele altaril mingi milkshake’i moodi joogi andma ja siis peigmees peab selle ära jooma, sest see teeb keele magusaks. Ma küsisin, et miks siis peigmehe keel magus peab olema? Sellepärast, et abielus tuleb oma naisele ainult magusaid sõnu lausuda, no kas pole mitte ilus!!! Ja neil on laps, Mumtaz on tema nimi ja ta on umbes 8 kuune ja tal on käte ümber kuldsed käevõrud, sest india beebidel on selline asi kombeks. Ja kuna ma olen siiamaani ainult paari LAVi indialast kohanud siis ma küsisin talt igasugu küsimusi. Tema abikaasa kodune keel on urdu keel (nii nad siin umbes jagunevadki, urdu ja hindi) ja kuna ta töötab zuludega siis ta oskab ka nii muuseas zulu keelt!!!! Ja siis ta saab veel afrikaani keelest aru ja muidugi oskab ta ka inglise keelt, mine metsa, mõtlesin ma endamisi. Küll alles veab!

No comments:

Post a Comment