Wednesday, May 5, 2010

ALLAHU AKBAR

Viimased seitse päeva oma elust olen ma mõelnud islami ja moslemite peale, igal vabal hetkel, igakell, igas kohas. Ma mõtlen alati, et ma peaksin nõndamoodi oma sissekandeid tegema, et inimene kes võib-olla esimest korda loeb ka midagi aru saaks. Ma ei saa ju ometigi oletada et kõik esimest postitusest saati lugenud on ja need kes on siis võib-olla värskendan teie mälu ja äkki on nüüd natukene hilja muudatusi sisse tuua, aga olgu pealegi. Lõuna-Aafrika Vabariigis on teatavasti värviliste rass kes on musta ja valge järeltulijad ehk siis nö pruuni värvi inimesed (nende juures mina elangi) ja nende seas kaks kõige levinumat religiooni on kristlus ja islam. Kristlasi on minu kodukandis veidikene rohkem, nii 70% ja ülejäänud on moslemid. Lõuna-Aafrika Vabariigis elab kokku pool miljonit moslemit ja viimased seitse päeva on mul olnud tunne, et nad kõik elavad ja eksisteerivad minu ümber. Ma olen lummatud. Minu peres on moslem ainult vanaisa, see on omamoodi nähtus sest vanaisa Abdullahtof oli nõus abielluma kristlasest naisega, kuigi see on koraaniga vastuolus (vanaema Paulina oli väga kangekaelne ja ütles et tema moslemiks mitte mingil juhul ei hakka). Ja nii nad siis elavad tänase päevani. Neil sündis kaks ilusat kristlasest last, (kui vanemad on erinevate religioonide esindajad võivad nad ise otsustada kes nende lapsed saama olevad) minu ema Patsy ja minu onu Marwaan (hääldus Maruaan). Muidugi sündis onu mingi teise, kristlase nimega, aga nagu aru saate muutis tema jällegi oma naise Mymoena (hääldus Meimuna) pärast religiooni ja hakkas moslemiks. Ja kui moslemiks hakkad pead ka moslemi nime võtma, sama asi kristlusega. Neil sündisid kolm moslemist last, Abduraghmaan (hääldus Abdurahman), Sieraaj (hääldus Siraadž) Ja Moeneera (hääldus Muniira). Need on minu pere moslemid. Ah ja ema peigmees on ka moslem, tema nimi on Unis (hääldus Junõs). Igatahes vahetusaasta alguses kirjutasin, et tol ajal elas siin majas vana naine, minu vanaisa õde, samuti Mymoena (kes sündis moslemina, siis pööras abikaasa jaoks kristlaseks ja kui ta abikaasa paarid aastad tagasi ära suri läks moslemiks tagasi). Igatahes nüüd suri järsku see naine ära, kutsume teda edaspidi mamma. Kui ma mamma surmast kuulsin siis ei jõudnud kohe kohalegi, nii uskumatuna tundus, sest alles ta käis meil külas.
Kunagi ammu käisin ma ühel teisel moslemi matusel (araabia keeles janazah, hääldus džanaaza) ja kirjutasin sellest pikalt ja laialt ja nüüd hetkeks unustan uued lugejad ära sest täpselt sama asja kaks korda kirjutada on loll ja peate ise üles otsima tolle postituse kui tahate. Ma kirjutan ainult seda, mida uut ma märkasin. Eelmine kord ei tahtnud ma surnukeha vaatama minna (jah surnukeha lebab oma kodus, magamistoas, mingi metallkasti sees) kuna siis suri ära vanaisa vend keda ma eriti ei tundnud. Nüüd aga teda tundsin piisavalt hästi et siis sinna tuppa astuda ja mammaga viimast korda silmitsi seista. Ma olen alati kuulnud ilgeid jutte laibahaisust ja ma üritasin võimalikult märkamatult kõigest jõust õhku nuuskida, aga laiba haisu ei olnud ei siin ega seal. Asi selles et kui moslem sureb siis paari tunni pärast on kohe janazah ehk siis matus ja see võtab aset laiba kodus, kõik sugulased (neid on VÄGA PALJU) ja sõbrad tulevad kokku ja ütlevad hüvasti ja söövad. Tuba oli mööblist tühi ja valge, nurgas istus mees kel oli peanupu otsas fez, seljas tob ja käes koraan ja kes ilusa häälega palvetas. Keset tuba oli mamma, ta nägi välja nagu ta magaks. Laip lebab seal kastis muide nõnda et ta võetakse alasti ja mässitakse valgete linade sisse. Siis käidi teda pesemas mingite õlidega, seda tohivad aga ainult mehed teha. Ja siis toodi ta keset suurt tuba mingi uue metallkontstruktsiooni sisse (mehed võtsid laiba mitmekesi sealt magamistoast sülle ja vedasid suurde tuppa) ja siis palvetasid. Palve nimi on salah ja see on niivõrd ilus! Siis võtavad jällegi ainult mehed sellest metallkonstruktsioonist kinni (kui inimene suri hommikupoole peab ta enne päikeseloojangut matma) ja kiirustavad mošeesse, parem on salah (palvetamise) ajal minna, sest siis saab surnu rohkem palvusi. Ning edasi viiakse surnukeha surnuaeda kus ta jälle sealt metallkonstruktsiooni seest välja võetakse ja linadega auku pannakse, ei mingit kirstu, ei mingi maist vara, lihtsalt auku külili ja peaga Meka poole. Ja ongi moslem maetud.
Kuid kui ma siiamaani mõtlesin, et Lõuna-Aafrikas moslemid ja kristlased nii armsalt ja sõbralikult koos elavad siis nüüd sain natukene aimu ka nende vahelisest rivaalitsemisest ja probleemidest. Nagu ma mainisin siis mamma hakkas abielludes mehe jaoks kristlaseks ja nii olid ka nende lapsed kristlased aga peale mehe surma hakkas ta jälle moslemiks ja viimased aastad oma elust veetis ta oma kristlastest laste majapidamises. Ja kuna ta seal elas siis võttis ka janazah aset seal. Sellest oli aga suur poleemika, minu vanaisa vend on nüüd väga vihane, ta ütles seal janazah’l ka et KÕIK SIIN ON VALE NII VALE. Talle ei meeldinud see, et moslemi matus võttis aset kristlaste majas ja eks see koraani järgi olegi valge, aga mis mina sinna teha saan. Ja nüüd et laseksid mamma hingel rahulilkult jannah’s (moslemite taevas) puhata, aga ei. Nad käivad ikka üksteise juures võitlemas et MIKS VÕTTIS JANAZAH ASET KRISTLASE MAJAPIDAMISES jne......ja peale seda tüli teatasid mu ema ja õed et absoluutselt kõik maailma moslemid on hingelt halvad inimesed, ma olin nii ärritatud ja vaidlesin vastu et nii küll öelda ei tohi, aga nad olid endas nii veendunud. Ärge teie nii arvake, mul on väga palju moslemitest sõpru ja halvad inimesed nad küll ei ole, terroristid ammugi mitte! Siimaal muide keegi ei seosta moslemeid terroristidega...lihtsalt et te teaksite.
Täna on teisipäev, 27. aprill mis tähendab Lõuna-Aafrika Vabariigis riigipüha sest on vabaduse päev! 16 aastat tagasi võtsid aset esimesed demokraatlikud presidendivalimised ja üllatus üllatus, presidendiks sai Nelson Mandela, peale teda oli pikka aega Thabo Mbeki, siis hetkeks Kgalema Motlanthe ja nüüd Jacob Zuma. Ärge küsige kas Zuma mulle meeldib, ma ise ka ei tea, ma elan värviliste kogukonnas kus keegi teda ei salli (mustaanahalised armastavad ja ülistavad teda) ja võib-olla on see oma jälje jätnud, aga ma üritan nende arvamust mitte arvesse võtta. Aga kuidagi elutu on ta, vaatan hetkel telekat ja istub seal kivinäoga kõht punnis ees, rohkem energiat palun, Jacob, sa oled ikkagi täisverd zulu! Igatahes kui teisipäev on riigipüha siis esmaspäeval kooli ei toimu ja meil oli mõnus pikk nädalavahetus ja ma otsustasin selle veeta oma klassiõe Faranaazi pool, tema on üpris korralik moslem ja ma õppisin selle ühe nädalavahetusega nii palju. Pidevalt küsisin ma küsimusi miks sa seda nii ja toda naa teed ja kuna ta on väga uhke oma religiooni üle oli ta innukas mulle ka kõike seletama. Ma ohkisin kogu aja, sest kui te arvate et moslemiks hakkamine lihtne on (meile eestis ajaloos õpetati et pead kolm korda midagi moslemite juuresolekul ütlema ja oledki moslem valmis!) siis oh, ei. Nii palju reegleid ja piiranguid millest kinni pidada, aga ma ei ütle et see halb oleks, vastupidi. Neil oli kodus väike palvetamise tuba, kus oli makk (seal mängis 24/7 mingi moslemite raadio) ja seinal jupikesed koraanist. Ja siis lubas ta mul vaadata kuidas ta seal palvetab. Moslem peab päevas 5 korda palvetama, hommikune palve võtab aset kella viie paiku, selle nimi on Fajr, siis järgmine on varajane pärastlõuna palve Zuhr, siis hiline pärastlõuna palve ‘Asr, siis päikeseloojangu palve Maghrib ja siis õhtupalve ‘Ishá. Hea on iga salah (see ongi palve) ajaks mošeesse minna. Ja kui te mõtlete et iga päev viis korda varavalgest saati mošee vahet joosta on tülikas siis teate mis. Enne igat salah’d peavad nad end pesema. Ja see on kindlalt paika pandud kus kui palju ja mille pärast. Kõigepealt ütled Bismilla-Hir-Rahma-Nir-Rahim. (see tähendab Allahi, helde ja armuliku nimel). Siis pesed käed kolm korda palja veega, kuni randmeteni ja sõrmevahed peavad ka kindlasti märjaks saama. Siis loputad kolm korda suu ära, aga vee peab suhu panema käte abil mitte kraanist lurpima. Siis paned vee parema käe pihku tõmbad ninna ja lased vasaku käega välja, seda peab kiiresti tegema ja taaskord kolm korda. Siis pesed kolm korda näo kõrvast kõrvani ja siis kolm korda laubast lõuani. Siis kolm korda parem käsivars randmest küünarnukini ja siis sama vasaku käega kolm korda. Siis teed käed niiskeks ja lased kätega otsaesisest kaelani (kõrvade kaudu) ja tagasi. Jälle kolm korda. Siis teed näpud niiskeks ja pesed ära kõrvad. See käib nõnda et mõlema käe esimene sõrm läheb üle kõrvasisese ja pöial peab jooksma üle kõrva välise poole, okei nagu ma ise hetkel aru saaks mida ma kirjutan aga okei okei........ ja siis LÕPUKS peseme ära jalad, jalalabad ainult, alustad paremaga ja kindlasti peab kindlaks tegema et ka varbavahed märjaks saaksid ja kordame seda kolm korda ja ongi pestud. Ja nõnda viis korda päevas ☺ ja peale pesemist oli palvetamiseni veel natuke aega siis faranaaz ütles et ta ei tohi mehi tolle aja jooksul puudutada ja räpaseid asju ka ei tohi teha (nagu gaaside välja laskmine mõne augu kaudu) ja kui sokid jalga paned pead enne panema paremasse jalga ja alles siis vasakusse ja kui sa vähemalt 3 vale liigutust teed (mis on väga lihtne sest reegleid on tuhat) siis on tühistatud ja mine pese uuesti. Ja siis ta lubas mul vaadata kuidas ta palvetab aga ma pidin vaikne olema. Pani selga burka ja kattis juuksed rätikuga. Eemaldas jalanõud pani maha oma mati, asetas end näoga Meka poole ja hakkas aga araabia keeles pomisema. Käed kõhul risti, siis panevad korraks käed õlgade kõrgusele (mehed kõrvade kõrgusele, teate küll, mehed on ju kõrgemad) ütlevad allah midagi siis käed põlvedele siis jälle pomisevad siis jälle allah midagi siis maha, nina ja otsaesine peavad mõlemad matti puudutama ja nii mitu korda. Kui mitu korda see oleneb sellest millist salah’d sa hetkel esitad. Kui salah aeg käes on laulab mehike mošees mikrofoni ALLAHU AKBAR neli korda see tähendab allah is the greatest. Ja siis HAYYA ALAS SALAH (tule palvele) HAYYA ALAL FALAH (tule oma jumala juurde) jne. Ta vabal ajal on muidu selline keskmise rangusega moslem siinmaal, majast kunagi pearätita välja ei lähe aga riided mis ta kannab on tavalised, osad peavad seelikut/kleiti ja pükse korraga kandma et mehed tagumikku ei näeks ja nii suurt rätti et iga viimanegi juuksekarv kaetud oleks. Meie koolis on ainult üks nii range moslem ja teate need vormitud hallid viigipüksid ja see kole põlvedeni hall seelik üksteise otsas on inetu küll, mul kohe kahju temast aga olgu. Ja see linnaosa kus Faranaaz elab sisaldab endas väga palju moslemeid, enamus seal olidki moslemid ja nad naljataledes kutsuvad omakeskis seda Mekaks. Ja seal oli mitmeid naisi kel ainult silmad burka alt paistsid, ma küsisin et sa ka kunagi sellist kandma hakkad ja ta ütles et kui ta isa Mekasse peaks minema sel ajal kui ta veel abiellunud ei ole siis nii kaua kuni isa seal on peab tema ka kandma ja kui ta tuleviku abikaasa peaks ütlema et sina kannad seda siis nutad ja kannad, mehe arvamust küsimärgi alla ei seata. Muide mu vanaisa ei tohi kunagi Mekasse minna sest tal on kristlasest naine, aga see selleks. Siis rääkis ta mulle veel polügaamiast ehk siis mitme naise pidamisest ja ta ütles et osad mehed teevad seda valesti (moslemitele on see ju lubatud). Kui sul on 4 naist ja sa ostad ühele uue auto siis sa pead ka ülejäänud kolmele uue auto ostma ja pole tähtis kas neil load on kas nad sõita oskavad või kas neid see auto üldse huvitabki, kõiki peab võrdselt võtma. Selline oli minu pikk nädalavahetus moslemite majapidamises......

6 comments:

  1. Aga kuidas sul tänavapildis on? Kas mosleminaised käivad rohkem hijabi või burkaga ringi? Ja kas koolisolles on siis palvuse ajal paus või tohivad moslemid palvetama minna?

    ReplyDelete
  2. ei see k6ik oleneb inimesest osad moslemid siin käivad aastas korra mošees aga need kes on pyhendunud siis selle p2evase mis nii kella yhe paiku aset v6tab selle salah ajal ollakse koolis ja p2rast tehakse see kodus j2rgi peale kooli, lihtsalt hiljem. Ja see j2llegi oleneb millega nad ringi k2ivad osadel burka aga mitte v2ga paljudel ka ja paljudel hijabi ja paljudel lihsalt pear2tt ja paljudel mitte midagi!

    ReplyDelete
  3. Tere!
    Juhuslikult juhtusin su blogile ja olles ka ise moslem ja elades Egiptuses, jäi silma nii mõnigi "eksimus", mis võib-olla tuleneb sealsete moslemite vääratest arusaamadest. Ma räägiksin siis nagu tegelikult islami kohaselt on. Moslemimehel on lubatud abielluda kristlase või juudiga, mosleminaisel on lubatud abielluda üksnes moslemimehega. Moslemi lapsed on automaatselt moslemid, ei ole valida, kas kristlased või moslemid. Sellepärast ei tohi ka mosleminaine abielluda kristlasest mehega, kuna religioon käib mehe järgi ja seega oleksid lapsed kristlased. Naise surnukeha pesevad naised ja mehe oma mehed või ka abikaasad võivad pesta oma abikaasa surnukeha siis kampriveega. Moslemiks hakkamine ongi väga lihtne, just usutunnistuse lausumisega, aga tõepoolest tuleb seda usku ka järgida. Palvetamine sõltub päikese liikumisest ja seega on igal maal erinev: koidikupalvus, keskpäevane, pärastlõunane, päikeseloojangu palvus ja pimeduse saabumisel palvus. Pesemine ei ole nii raske ja keeruline nagu kirjeldad, kolm korda käed, suu loputada, ninasöörmed loputada, kolm korda pesta nägu, kergelt märgade kätega üle juuste ja kõrvade ja pesta jalad. Enne igat palvust seda tegema ei pea, ainult siis kui pesemine on muutunud kehtetuks. Näiteks gaasi laskmisega, aga mitte sellisel juhul, kui gaas tuleb suust. Meeste puudutamine ei ole naise poolt keelatud ega vastupidi. Ka musi andmine mitte, ainult ei tohi olla seksuaalse alatooniga. See siis ei riku puhastumist. Mustadest asjadest ei tohi puutuda seda, mis on kokku puutunud uriiniga või väljaheitega või verega. Nt pori ei riku puhastust jne. Naistel on soovituslik palvetada kodus, meestel moshees. Ja mehed ei ole kuidagi naistest kõrgemad, käed pannakse mõlema puhul õlgade kõrgusele. Mehed palvetavad üksnes naistest eespol sel põhjusel, et kui naine mehe ees põlvili kummardab, et tagumik jääb mehe näo ette, siis see võib mõtted mujale viia. Moslem, kelle niane on kristlane, peab samuti käima võimalusel palverännakul Mekas ja talle kehtivad kõik muudki reeglid. Burqa on tegelikult nagu kott, mis saab alguse peast. Abääjä on see traditsiooniline riietus, mille juurde pannakse rätik ja mõned seovad näo ette ka nikaabi, mis on siis nagu näorätt.
    Sellised mõtted lihtsalt täpsustuseks nagu islam sätestb. Eks inimesed teevad igasuguseid asju.

    ReplyDelete
  4. ... tahtsin veel lisada ka selle pesemise kohta, et pärast nina loputamist pestakse käed ka randmeteni ja pesemise muudavad kehtetuks veel suguline läbikäimine, magama jäämine ja tualeti külastamine.

    ReplyDelete
  5. wow, ma olen selle kommentaari eest küll ülimalt tänulik, sest muidu oleksingi oma valearvamuste küüsi jäänud! aitäh, suur aitäh

    ReplyDelete